I denne artikel vil vi gennemgå de mest almindelige spørgsmål om MitID Erhverv
Indholdsfortegnelse:
1. Hvorfor er jeg ikke administrator i e-Boks, når jeg er administrator i MitID Erhverv?
2. Skal jeg have særlige rettigheder for at læse post fra offentlige myndigheder?
3. Jeg får en fejlmeddelelse om 'Bruger har ikke lov til registrering'. Hvad betyder det?
5. Kan jeg logge ind med mit private MitID?
1. Hvorfor er jeg ikke administrator i e-Boks, når jeg er administrator i MitID Erhverv?
At være rettigheds/organisationsadministrator i MitID Erhverv betyder ikke, at du automatisk kan logge ind som administrator i e-Boks Erhverv. Denne titel er specifik for MitID Erhverv og betyder blot, at du har beføjelser til at administrere brugeres MitID Erhverv rettigheder og adgange.
I stedet skal i sikre jer, at i tildeler de nødvendige rettigheder og adgange gennem Rettighedsportalen. Denne portal giver jer mulighed for at give brugere adgang til Digital Post. Det er værd at bemærke, at det kun er rettighedsadministratoren i Rettighedsportalen, der kan tildele disse rettigheder og adgange. E-Boks samarbejder med Rettighedsportalen og kigger på de tildelte rettigheder og adgange for at afgøre, hvem der har adgang til hvilke funktioner i e-Boks Erhverv.
Hvis du er Rettighedsadministrator i Rettighedsportalen kan du logge ind på virksomhedens e-Boks med fulde administrations rettigheder og tildele yderligere medarbejdere adgang.
2. Skal jeg have særlige rettigheder for at læse post fra offentlige myndigheder?
Ja, for at en bruger kan læse post fra offentlige myndigheder, skal de som minimum være tildelt basis adgang til Digital Post i Rettighedsportalen.
Husk, at i under Indstillinger > Rettigheder i jeres e-Boks Erhverv, skal aktivere indstillingen for 'Anvend Digital Post Brugerprofiler' for at kunne læse offentligt post via MitID Erhverv login.
3. Jeg får en fejlmeddelelse om 'Bruger har ikke lov til registrering'. Hvad betyder det?
Der kan være flere årsager til, at du støder på fejlen 'Bruger har ikke lov til registrering'.
En mulig årsag er, hvis din organisation ikke valgte at overføre alle brugere fra NemID medarbejdersignatur, da I skiftede til MitID Erhverv. I sådanne tilfælde kan du og andre brugere have mistet adgangen til e-Boks. For at de berørte brugere kan blive oprettet på ny via deres MitID, kræves det, at den tidligere administrator logger på via den gamle NemID medarbejdersignatur og opretter de resterende medarbejdere ved at følge denne relevante guide. Hvis din organisation ikke tidligere har benyttet NemID medarbejdersignatur, eller hvis du ikke har adgang til denne, kan det være nødvendigt med yderligere handlinger. I sådanne tilfælde kan du:
- Hvis jeres virksomhed er tildelt en ledelsesrepræsentant i MitID Erhverv, har denne person mulighed for at logge på virksomhedens e-Boks Erhverv med fulde administrations rettigheder, uden behov for yderligere opsætning. Det er dog vigtigt at nævne at det ikke alle organisationer har fået tildelt en ledelsesrepræsentant, da det som regel kræver at en enkelt person kan tegne på virksomhedens vegne. Det er alene enkeltmandsvirksomheder og i en del tilfælde foreninger/frivillige foreninger som aktivt har rollen ledelsesrepræsentant ved login.
- Hvis din organisation ikke har en ledelsesrepræsentant eller tidligere NemID medarbejdersignatur i kan bruge, kan e-Boks oprette en administratoradgang til den rette person, som dermed kan logge ind på e-Boks Erhverv og oprette de resterende medarbejdere. Du kan anvende denne formular til at ansøge om oprettelse eller ændring af administratoradgang i e-Boks Erhverv.
4. Jeg får en fejlmeddelelse om 'Dit medarbejdercertifikat indeholder ikke de nødvendige rettigheder'. Hvad betyder det?
Dette kan være afledt af at en bruger i MitID Erhverv har fået et nyt RID-nummer til sin erhvervsidentitet. Dette vil ofte være tilfældet hvis en organisation/bruger ikke har importeret data fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv. For at kunne logge ind på e-Boks Erhverv, kræver det at din e-Boks brugerprofil bliver knyttet til dit nye identifikationsnummer, enten RID eller UUID.
I sådanne situationer, skal du anmode en eksisterende e-Boks administrator, der allerede har adgang til e-Boks Erhverv, om at tilføje dig som bruger via dit nye UUID/RID-nummer, ved at følge denne vejledning.
5. Kan jeg logge ind med mit private MitID?
Hvis du ejer en virksomhed eller har fuld tegningsret til en, er det muligt for dig at benytte dit private MitID til at logge ind på e-Boks Erhverv.
Yderligere, hvis du repræsenterer en forening, kan du også benytte dit private MitID i denne forbindelse. Det gælder frivillige foreninger, almindelige foreninger, andelsforeninger, samt særlige foreninger.
Hvis dette ikke er en mulighed, skal i tilkobles MitID Erhverv hvis i ikke allerede er blevet det.
6. Hvad skal jeg gøre, hvis jeg ikke kan logge ind som administrator på e-Boks med min private MitID?
Hvis i benytter Udvidet Funktionalitet i jeres e-Boks Erhverv og du som administrator oplever problemer med at logge ind på e-Boks med dit private MitID, skal du tilmelde dig MitID Erhverv. Dette vil give dig de nødvendige rettigheder til at administrere e-Boks.