I denne artikel bliver det beskrevet hvordan man kan oprette nye medarbejdere i sin e-Boks Erhverv, så de fremover vil kunne benytte postkassen til at læse og afsende post. I denne vejledning skal du bruge den nye medarbejders MitID erhverv til at finde medarbejderens MitID UUID (Se Del 1), som derefter skal indtastes inde på jeres virksomheds e-Boks.
Oprettelse af nye medarbejdere (MitID)
Som udgangspunkt er det kun virksomhedens ledelsesrepræsentant, som kan logge på e-Boks erhverv. Øvrige medarbejdere skal tildeles en brugerprofil, før de kan logge på.
Denne artikel beskriver oprettelsen af en ny brugerprofil til en medarbejder, som vil logge på med MitID.
OBS: Det er indtil sommeren 2023 også muligt at oprette en brugerprofil, hvis medarbejderen skal logge på med NemID. Se mere her
Skal medarbejderen kunne læse post fra offentlige myndigheder, er det nødvendigt også at tildele rettigheder i den offentlige rettighedsportal. Her kan I med fordel vælge, at medarbejdere med adgang til Digital Post også skal kunne logge på e-Boks erhverv. Så skal den enkelte medarbejder ikke have en dedikeret brugerprofil i e-Boks erhverv og administrationen af medarbejdere vil alene skulle ske i den offentlige rettighedsportal. Se Del 3 i denne artikel for hvordan dette aktiveres.
Del 1: Find medarbejderens MitID UUID
Log på MitID Erhverv
- Åbn https://mitid-erhverv.dk/
- Tryk på Menu og vælg Log på MitID Erhverv
- Vælg medarbejderen, som skal have adgang til e-Boks erhverv
- Notér medarbejderens UUID
Del 2: Giv medarbejder adgang til e-Boks erhverv.
Log på e-Boks erhverv
- Log på e-Boks erhverv som administrator eller ledelsesrepræsentant
- Vælg Menu og vælg Rettigheder
- Tryk på Opret brugerprofil
- Indtast medarbejderens navn og vælg, at vedkommende skal logge på med MitID
- Indtast medarbejderens MitID UUID (se Del 1)
- Tryk på Næste
- Vælg hvilken rolle medarbejderen skal have i e-Boks erhverv
- Tryk på OK
Den pågældende medarbejder vil nu kunne logge på e-Boks erhverv.
Del 3: Giv Digital Post brugerprofiler adgang til e-Boks erhverv
Spring over hvis du ønsker at tildele dedikerede adgange til medarbejdere i e-Boks erhverv.
Log på e-Boks erhverv
- Log på e-Boks erhverv som administrator eller ledelsesrepræsentant
- Vælg Menu og vælg Rettigheder
- Tryk på Aktiver i sektionen Anvend Digital Post brugerprofiler
Log på den offentlige rettighedsportal:
- Åbn https://rettighedsportal.digitalpost.dk/
- Log på som rettighedsadministrator
- Opret en brugerprofil til alle relevante medarbejdere og tildel enten en basis eller avanceret adgang
De pågældende medarbejdere vil nu kunne logge på e-Boks erhverv og få vist post fra private virksomheder og offentlige myndigheder.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.