I denne artikel vil du finde hjælp til generelle spørgsmål og problemer angående e-Boks Erhverv.
Indholdsfortegnelse:
1. Hvad sker der med digital postkasse, når virksomheden lukker, eller ejeren dør?
2. Kan man genåbne den digitale postkasse, hvis virksomheden reetableres efter at have været lukket?
3. Hvordan opsætter vi bedst postkassen, når vi er mange brugere?
4. Kan jeg foretage administration af brugere og post på tværs af CVR-numre?
5. Hvis man har flere p-numre skal man så have flere digitale postkasser?
6. Hvordan kan vi arbejde sammen med vores revisor eller anden rådgiver?
1. Hvad sker der med digital postkasse, når virksomheden lukker, eller ejeren dør?
En virksomheds postkasse lukkes, og al post slettes, efter at der gået 10 år. Virksomheden vil forud for dette modtage information ad flere omgange, før virksomhedens post slettes.
2. Kan man genåbne den digitale postkasse, hvis virksomheden genetableres efter at have været lukket?
Den digitale postkasse er tilknyttet virksomhedens CVR-nummer. Hovedreglen er, at et ophørt CVR-nummer ikke genbruges. For enkeltmandsvirksomheder kan cvr-nummer dog genbruges, hvis virksomheden senere reetableres. Post i den digitale postkasse slettes 10 år efter at CVR-nummeret er ophørt. Fra virksomhedens ophørsregistrering i CVR-nummer og indtil 10 år efter kan virksomheden få adgang til sin digitale post så længe, der er gyldige digitale medarbejdersignaturer tilknyttet CVR-nummeret.
3. Hvordan opsætter vi bedst postkassen, når vi er mange brugere?
Hvis alle brugere må se og gøre det samme i postkassen, så anbefales det at benytte standardfunktionaliteten. Den udvidede funktionalitet anbefales, hvis det er nødvendigt at skelne mellem hvem der må læse hvad.
Læs om standard og udvidet funktionalitet her
4. Kan jeg foretage administration af brugere og post på tværs af CVR-numre?
Nej det er ikke muligt. Som udgangspunkt giver jeres medarbejdercertifikat adgang til et specifikt CVR-nummer. I kan imidlertid tildele en anden virksomhed adgang til jeres virksomheds postkasse.
5. Hvis man har flere p-numre skal man så have flere digitale postkasser?
Nej, hvis du ønsker at fordele den indgående post til forskellige enheder, kan du oprette formålsbestemte mapper og tilhørende arkiveringsregler som sikrer at post automatisk overføres til den ønskede mappe. En virksomhed kan kun have én digital postkasse knyttet til sit CVR-nummer. Der kan oprettes et ubegrænset antal mapper i den digitale postkasse og adgang til mapperne styres ved opsætning af roller og rettigheder.
6. Hvordan kan vi arbejde sammen med vores revisor eller anden rådgiver?
Hvis I ønsker det, kan I give en revisor eller rådgiver adgang til jeres digitale post. Det enkleste er at tage kontakt til virksomheden/borgeren og fortælle den/personen at I vil tildele dem adgang til jeres digitale postkasse. Det kan være en god ide at aftale hvilke rettigheder jeres virksomhed skal give virksomheden/borgeren. Der findes følgende rettigheder:
- Læsning - brugeren kan læse al post i de valgte mapper
- Redigering - brugeren kan læse/omdøbe/flytte/slette al post i de valgte mapper
- Administration - brugeren får adgang til alle arkivmapper og kan læse/omdøbe/flytte/slette al post samt alle mapper