Du kan give en anden bruger (læse)adgang til din post fra virksomheder. Dette kan især være praktisk, hvis man som virksomhed skal give adgang til en anden virksomhed, som f.eks. revisor eller lign. Vedkommende vil da kunne nøjes med kun at logge på én gang, for at se sin egen og jeres post fra virksomheder. Hvis du ønsker, at se hvordan man tilgår en adgang kan du trykke her.
I denne vejledning kan du se hvordan du deler din post fra virksomheder med andre.
OBS: Dette giver kun adgang til post fra virksomheder.
Ønskes der adgang til post fra det offentlige, skal det oprettes på post.virk.dk.
Indholdsfortegnelse:
1. Sådan deler du din post med andre
1. Sådan deler du din post med andre
1. Log ind på e-Boks.dk fra en computer
2. Gå til Menu (cirkel 1)
3. Vælg Adgange (cirkel 2)
4. Tryk på knappen Giv andre adgang (cirkel 3)
Nu skal du indtaste en række oplysninger:
5. Indtast adgangsmodtagerens navn og CPR-nr. Hvis det er en virksomhed der skal have adgangen, skal du trykke på 'Virksomhed' og derefter indtaste CVR-nr samt eventuelt RID-nummer på medarbejderen.
6. Hvis du ønsker, kan du også vælge en ophørsdato som indtastes. Hvis du ikke ønsker en ophørsdato kan du blot slette datoen der står.
7. Tryk herefter på knappen Næste.
8. Vælg de rettigheder du ønsker brugeren skal have og eventuelt hvilke mapper der skal være adgang til.
Hvis der vælges rettigheden 'Læsning' skal man vælge hvilke mapper brugeren skal have adgang til. Det kan ses i det gule felt på skærmbilledet her under.
9. Bekræft gennem at trykke på OK.
OBS! Husk at notere engangskoden til de personer, som du giver adgang.
Du vil kunne se et lille vindu efter at du trykker "OK", hvor engangskoden vil fremgå.
2. Sådan accepteres en adgang
Dette skal kun accepteres af den som adgangen er givet til.
1. Adgangsmodtageren logger på e-Boks.dk med mitID.
2. På overblikket tryk på Accepter i notifikationen om ny adgang.
3. Indtast det kodeord, som du valgte i trin 5.
4. Tryk på OK.
Nu er adgangen accepteret og du har adgang til adgangsgiverens og din egen post.
For at finde adgangen skal adgangsmodtager logge på adgangsmodtagers e-Boks.
Åben fanen Post fra virksomheder og kig til venstre - der fremgår adgangen i en lille boks med adgangsmodtagers navn.
OBS: Den oprettede adgang er kun en læseadgang. Dvs. at alt efter de rettigheder adgangiver har givet, kan adgangsmodtager administrere breve (flytte dem i mapper, slette breve m.m.), men adgangsmodtager kan ikke agere som adgangsgiver og eksempelvis besvare eller skrive ny post.