Du kan give en anden bruger (læse)adgang til din post fra virksomheder. Dette kan især være praktisk, hvis der f.eks. er én i husstanden, som varetager betaling af regninger og lignende. Vedkommende vil da kunne nøjes med at logge på sin egen e-Boks én gang, for at se sin egen og f.eks. ægtefællens post fra virksomheder.
OBS: Dette giver kun adgang til post fra virksomheder.
Ønskes der adgang til post fra det offentlige, skal det oprettes på post.borger.dk.
Indholdsfortegnelse:
1. Sådan deler du din post med andre
1. Sådan deler du din post med andre
1. Log ind på e-Boks via e-Boks.dk.
2. Klik på 'Menu' (cirkel 1).
3. Vælg 'Adgange' under 'Indstillinger' (cirkel 2).
4. Tryk på knappen 'Giv andre adgang' (cirkel 3).
5. Nu skal du indtaste en række oplysninger.
- Indtast adgangsmodtagerens navn og CPR-nummer. Hvis det er en virksomhed, der skal have adgangen, skal du trykke på 'Virksomhed' og derefter indtaste CVR-nummer samt eventuelt 'RID-nummer' på medarbejderen.
- Indtast så et kodeord. Dette kodeord skal adgangsmodtageren bruge for at acceptere adgangen.
- Hvis du ønsker kan du også vælge en dato for hvornår adgangen skal slettes under 'Ophørsdato'. Hvis du ikke ønsker en ophørsdato kan du blot slette datoen der står i feltet.
6. Tryk herefter på knappen 'Næste'.
7. Vælg de rettigheder du ønsker brugeren skal have og eventuelt hvilke mapper der skal være adgang til.
Hvis der vælges rettigheden 'Læsning' eller 'Redigering' skal man vælge hvilke mapper brugeren skal have adgang til, det kan ses i det gule felt på skærmbilledet herunder.
8. Bekræft ved at trykke på 'OK'.
2. Sådan accepteres en adgang
Adgangen skal kun accepteres af den, som adgangen er givet til.
1. Adgangsmodtageren logger på e-Boks.dk med MitID.
2. På startsiden skal du trykke på 'Accepter' i notifikationen omkring en ny adgang.
3. Indtast det kodeord, som blev valgt under trin 5.
4. Tryk på 'OK' for at bekræfte.
Nu er adgangen accepteret og du har adgang til adgangsgiverens og din egen post på e-Boks.
For at finde adgangen skal adgangsmodtager logge på egen e-Boks.
Åbne fanen Post fra virksomheder og kigge til venstre - der fremgår adgangen i en lille boks med adgangsmodtagers navn.
OBS: Den oprettede adgang er kun en læseadgang. Dvs. at alt efter de rettigheder adgangiver har givet, kan adgangsmodtager administrere breve (flytte dem i mapper, slette breve m.m.), men adgangsmodtager kan ikke agere som adgangsgiver og eksempelvis besvare eller skrive ny post.