I denne artikel bliver det beskrevet hvordan man kan oprette nye medarbejdere i sin e-Boks Erhverv, så de fremover vil kunne benytte postkassen til at læse og afsende post. I denne vejledning skal du bruge den nye medarbejders MitID erhverv til at finde medarbejderens MitID UUID (Se Del 1), som derefter skal indtastes inde på jeres virksomheds e-Boks.
Indholdsfortegnelse:
Del 1: Find medarbejderens MitID UUID
Del 2: Giv medarbejder adgang til e-Boks erhverv.
Del 3: Giv Digital Post brugerprofiler adgang til e-Boks erhverv
Oprettelse af nye medarbejdere (MitID)
For at give medarbejdere mulighed for at logge direkte ind på din virksomheds e-Boks, kræves som udgangspunkt en af følgende roller (medmindre en nuværende adminstrator allerede har adgang til virksomhedens):
- Ledelsesrepræsentant på MitID Erhverv. (bemærk. at denne rollle kun tildeles de virksomheder som kan tegnes alene af en enkelt person såsom enkeltmandsvirksomheder og forreninger)
- Rettighedsadminstrator på Rettighedsportalen
Personer med en af disse roller vil have adgang til fulde administratorrettigheder, herunder muligheden for at signere dokumenter på vegne af virksomheden. Det er vigtigt at bemærke, at en almindelig administrator ikke har beføjelse til at signere dokumenter, medmindre de også har enten rollen som ledelsesrepræsentant eller rettighedsadministrator.
Selvom en almindelig administrator ikke har signaturbeføjelser, har de stadig mulighed for at udføre andre vigtige opgaver, herunder oprettelse af nye medarbejdere og administration af brugerprofiler. For at give andre medarbejdere adgang til systemet skal den nuværende administrator tildele dem en brugerprofil (se Del 2).
OBS: Det er indtil oktober 2023 også muligt at oprette en brugerprofil, hvis medarbejderen skal logge på med NemID. Se mere her
Skal medarbejderen kunne læse post fra offentlige myndigheder, er det nødvendigt også at tildele rettigheder i den offentlige rettighedsportal. Her kan I med fordel vælge, at medarbejdere med adgang til Digital Post også skal kunne logge på e-Boks erhverv. Så skal den enkelte medarbejder ikke have en dedikeret brugerprofil i e-Boks erhverv og administrationen af medarbejdere vil alene skulle ske i den offentlige rettighedsportal. Se Del 3 i denne artikel for hvordan dette aktiveres.
Del 1: Find medarbejderens MitID UUID eller RID-nummer
Log på MitID Erhverv
1. Åbn https://mitid-erhverv.dk/
2. Tryk på Menu og vælg Log på MitID Erhverv
3. Vælg medarbejderen, som skal have adgang til e-Boks erhverv
4. Notér medarbejderens UUID eller RID-nummer.
Del 2: Giv medarbejder adgang til e-Boks erhverv.
Log på e-Boks erhverv
- Log på e-Boks erhverv som administrator eller ledelsesrepræsentant
- Vælg Menu og vælg Rettigheder
- Tryk på Opret brugerprofil
- Indtast medarbejderens navn og vælg, at vedkommende skal logge på med MitID
- Indtast medarbejderens MitID UUID (se Del 1)
- Tryk på Næste
- Vælg hvilken rolle medarbejderen skal have i e-Boks erhverv
- Tryk på OK
Den pågældende medarbejder vil nu kunne logge på e-Boks erhverv.
Del 3: Giv Digital Post brugerprofiler adgang til e-Boks erhverv
Spring over hvis du ønsker at tildele dedikerede adgange til medarbejdere i e-Boks erhverv.
Log på e-Boks erhverv
- Log på e-Boks erhverv som administrator eller ledelsesrepræsentant
- Vælg Menu og vælg Rettigheder
- Tryk på Aktiver i sektionen Anvend Digital Post brugerprofiler
Herefter skal du logge ind på Rettighedsportalen
- Åbn https://rettighedsportal.digitalpost.dk/
- Log på som rettighedsadministrator
- Opret en brugerprofil til alle relevante medarbejdere og tildel enten en basis eller avanceret adgang til Digital Post.
De pågældende medarbejdere vil nu kunne logge på e-Boks erhverv og få vist post fra private virksomheder og offentlige myndigheder.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.