Som en del af en planlagt overgang er NemID/Medarbejdersignatur ved at blive erstattet af MitID Erhverv.
Fra starten af juli 2023, er det ikke længere muligt at forny jeres NemID medarbejdersignaturer. Eksisterende medarbejdersignaturer vil dog være aktive indtil senest den 31. oktober 2023, hvor NemID/Medarbejdersignatur bliver helt udfaset. MitID Erhverv bliver nu den primære løsning for virksomheder i Danmark. Denne ændring har medført, at et stort antal virksomheder nu migrerer fra NemID/Medarbejdersignatur til MitID Erhverv. I denne artikel vil vi forklare mere om denne overgang og hvad det betyder for din virksomhed.
Indholdsfortegnelse:
2. Hvordan bliver min virksomhed tilkoblet MitID Erhverv?
3. Kan vi som virksomhed fortsætte med at bruge NemID i overgangsperioden?
4. Bliver medarbejdersignaturer spærret når virksomheden overgår til MitID Erhverv?
1. Hvad er MitID Erhverv?
MitID Erhverv tager nu over efter NemID medarbejdersignatur. MitID Erhverv er for alle (virksomheder, foreninger, myndigheder) der har brug for at deres medarbejdere eller brugere skal kunne logge ind på offentlige tjenester online og skrive under digitalt med MitID.
Alle organisationer, der i dag bruger NemID medarbejdersignatur, skal nu skifte til MitID Erhverv. Når I skifter, kan I flytte alle brugere og deres adgange, så de kan gøre ting digitalt på samme måde som de gør i dag, for eksempel læse organisationens digitale post.
2. Hvordan bliver min virksomhed tilkoblet MitID Erhverv?
For at komme i gang med MitID Erhverv, skal I tilkoble jeres virksomhed eller forening til MitID Erhverv og efterfølgende sætte organisationen op.
I kan blive tilkoblet MitID Erhverv ved at følge dette digitale tilslutningsforløb. Det gælder både for nye virksomheder/foreninger og virksomheder som tidligere har anvendt NemID medarbejdersignatur og nu skal flytte til MitID Erhverv.
3. Kan vi som virksomhed fortsætte med at bruge NemID i overgangsperioden?
Ja, i kan frem til NemID medarbejdersignatur lukker (den 31. oktober 2023) fortsat oprette nye brugere i NemID medarbejdersignatur, hvis I har behov for dette.
4. Bliver medarbejdersignaturer spærret når virksomheden overgår til MitID Erhverv?
Nej, tidligere/nuværende medarbejdersignatur spærres ikke, når organisationer overgår til MitID Erhverv. Ingen risikerer at blive lukket ude fra vigtige tjenester. Dette vil først ske når NemID medarbejdersignatur er helt udfaset.
5. Hvorfor kan jeg ikke længere læse offentligt post efter min virksomhed er skiftet til MitID Erhverv?
Hvis i ikke har valgt at overføre alle brugere fra NemID medarbejdersignatur da i blev tilkoblet MitID Erhverv, vil du og dine medarbejdere miste adgangen til at læse offentligt post. Dette er fordi din adgang til offentligt post (Digital Post) er tilknyttet RID-nummeret som er identifikationsnummeret til din medarbejdersignatur. Hvis du har valgt at oprette brugerne på ny, vil medarbejderne derfor blive betragtet som nye medarbejder uden adgang til offentligt post. Rettigheden til at læse offentligt post kan efterfølgende tildeles til de nyoprettet medarbejdere i rettighedsportalen,
Du kan læse mere om overgangen fra NemID medarbejdersignatur til MitID Erhverv her.
Kommentarer
0 kommentarer
Log ind for at kommentere.