I denne artikel bliver det beskrevet hvordan man kan oprette nye brugere i sin e-Boks Erhverv, så de fremover vil kunne benytte postkassen til, at læse og afsende post. I denne vejledning skal du bruge MitID erhverv til at finde brugernes MitID UUID (se Del 1), som derefter skal indtastes inde på jeres virksomheds e-Boks.
For at give brugerne mulighed for at logge direkte ind på din virksomheds e-Boks, kræves som udgangspunkt én af følgende roller (medmindre en nuværende administrator allerede har adgang til virksomhedens e-Boks):
- Ledelsesrepræsentant på MitID Erhverv. (bemærk at denne rolle kun tildeles de virksomheder som kan tegnes alene af en enkelt person såsom enkeltmandsvirksomheder og foreninger)
- Rettighedsadministrator på Rettighedsportalen.
Personer med en af disse roller vil have adgang til fulde administratorrettigheder, herunder muligheden for, at signere dokumenter på vegne af virksomheden. Det er vigtigt at bemærke, at en almindelig administrator ikke har beføjelse til, at signere dokumenter, medmindre de også har rollen som enten Ledelsesrepræsentant eller rettighedsadministrator.
Selvom en almindelig administrator ikke har signaturbeføjelser, har de stadig mulighed for at udføre andre vigtige opgaver, herunder oprettelse af nye brugere og administration af brugerprofiler. For at give andre brugere adgang til systemet, skal den nuværende administrator tildele dem en brugerprofil (se Del 2).
Skal brugeren kunne læse post fra offentlige myndigheder, er det nødvendigt også at tildele rettigheder i den offentlige rettighedsportal. Her kan I med fordel vælge, at brugere med adgang til Digital Post også skal kunne logge på e-Boks erhverv. Så skal den enkelte bruger ikke have en dedikeret brugerprofil i e-Boks erhverv og administrationen af brugere vil alene skulle ske i den offentlige rettighedsportal. Se Del 3 i denne artikel for hvordan dette aktiveres.
Indholdsfortegnelse:
Del 1: Find brugers MitID UUID
Del 2: Giv bruger adgang til e-Boks erhverv
Del 3: Giv Digital Post brugerprofiler adgang til e-Boks erhverv
Del 1: Find brugers MitID UUID
1. Åbn https://mitid-erhverv.dk/.
2. Tryk på 'Log ind på MitID Erhverv'.
3. Vælg den pågældende bruger, som skal have adgang til e-Boks erhverv.
4. Notér brugerens UUID nr.
Del 2: Giv bruger adgang til e-Boks erhverv
1. Log på e-Boks erhverv som administrator eller ledelsesrepræsentant.
2. Vælg 'Menu' og derunder 'Rettigheder'.
3. Tryk på 'Opret brugerprofil'.
4. Indtast brugerens navn.
5. Indtast brugers MitID UUID (se Del 1).
6. Tryk på 'Næste'.
7. Vælg hvilken rolle brugeren skal have i e-Boks erhverv.
8. Tryk nu på 'OK' for at bekræfte.
Den pågældende bruger vil nu kunne logge på e-Boks erhverv.
Del 3: Giv Digital Post brugerprofiler adgang til e-Boks erhverv
Spring over hvis du ønsker at tildele dedikerede adgange til brugers i e-Boks erhverv.
1. Log på e-Boks erhverv som administrator eller ledelsesrepræsentant.
2. Vælg 'Menu' og herunder 'Rettigheder'.
3. Tryk på 'Aktiver' i sektionen 'Anvend Digital Post brugerprofiler'.
Herefter skal du logge ind på Rettighedsportalen.
1. Åbn https://rettighedsportal.digitalpost.dk/.
2. Log på som rettighedsadministrator.
3. Opret en brugerprofil til alle relevante brugere og tildel enten en basis eller avanceret adgang til Digital Post.
De pågældende brugere vil nu kunne logge på e-Boks erhverv og få vist post fra private virksomheder og offentlige myndigheder.